Sugar High

Date de sortie: 6 octobre 2017 / Label: Louis Records

Doux jésus, laissons l’expression cathédrales pop aux hipsters barbus! Après le succès de Patine bousculant les étiquettes post-machin-chose, les Bruxellois gagnent en assurance. Plus fun, plus éclaté, l’EP et l’album ont été composés dans un esprit nineties. Sous la houlette de Tommy Desmedt (Girls in Hawaii, Robbing Millions), le groupe a pris le temps de se poser. Multipliant les synthés beau bizarre, la ligne directrice demeure: une forme de collage pop instinctif dont le groupe ne s’est jamais caché, où les mélodies bourgeonnent sur des structures un peu cassées (Forest, So Close). Avec un bouquet de morceaux plus directs (Home, Pious Platitudes), moins concept, peut-être moins dark aussi, BRNS étend encore ses ramifications. Tu feras juste gaffe aux épines lorsque, à la deuxième ou troisième écoute, se découvrent d’autres arrangements, d’autres subtilités. De la pop sur laquelle tracer puis brouiller les pistes. Effrontément. Sugar High!

Sortez vos mouchoirs. Laissons l’expression cathédrales pop aux hipsters barbus. BRNS n’est pas un groupe d’enfants de choeur, ou alors du genre à retourner la sacristie à la recherche de trucs un peu louches (The Rumor, qui ouvre l’album, donne le ton). D’ailleurs l’album ne sent pas l’eau bénite. Mexico, Mexi Qui? Mexi Jacquie et Michel! Au troisième disque, évitons de revenir sur le succès du premier single, voulez vous? Après le succès de Patine bousculant les étiquettes post-machin-chose, les Bruxellois gagnent en assurance. Plus fun, plus éclaté, l’album a été composé dans un esprit nineties, années de l’éveil musical : – “On est de 86/87, on avait douze ans en 98, on a tous grandi avec ces trucs-là : les Flaming Lips, Nirvana, Offspring dans le walkman”. Mais goupillons une ébauche de bio avant de plonger dans tes saintes écritures. Holy shit!

Tu aimes les films de gladiateurs? Si le cru 2017 multiplie les synthés beau bizarre (Pious PlatitudesDamn Right), le groupe continue d’avancer à l’instinct! Moins farouche, moins timorée, la bande s’oriente davantage vers un travail collectif (non pas d’animal, merci ça ira…). L’envie de composer tient toujours la corde : l’urgence, ce truc libérateur et jouissif. Si précédemment les squelettes de morceaux venaient surtout de Tim (Philippe) et Antoine (Meersseman), ici tous jouent à Docteur Maboul (Diego Leyder et César Laloux) et chacun d’extraire qui un cubitus, qui un fémur, puis le groupe met tout sur la table où chacun se les réapproprie, joue du scalpel. Pense The Knick, la série de Soderbergh avec son travail sur les lumières, l’éventail chromatique, pense Nic-Nac, pense nique-niaque. Voilà un premier os à ronger.

Tu veux placer “l’album de la maturité”? Pour la première fois, le groupe a pris le temps de se poser. Aussi, en réaction à la gestation fragmentée de Patine, tirée à hue et à dia entre les tournées, BRNS se lance tête baissée dans une première session d’enregistrement…Le Beursschouwburg, vibrant laboratoire flamand de création contemporaine, leur ouvre grand ses portes à un tir de kalash’ de la Grand Place. Pour remettre le couvert, l’autre moitié de l’album a été enregistrée à La Classe, une ancienne école reconvertie en gîte. Pas de chasse à l’élan pour se nourrir… ce qui est bien dommage pour le storytelling.

Quand il rit c’est Tommy! Parce qu’ils aiment les petites moustaches, les garçons ont loué les services puis les mérites de Tommy Desmedt, habitué des live pour Girls in Hawaii et Robbing Millions. “Il s’est révélé propre, attachant et très affectueux. C’était le cinquième membre du groupe!” s’exclament-ils d’une seule voix bien que cette expression n’est plus tolérée depuis les accords de Genièvre. Pequet no? Un choix d’expérience donc : – “Dans nos démos, on a une idée assez précise des ambiances, des effets, on n’a pas un morceau qui est tout droit, les idées de prod’ se trouvent déjà dans les morceaux.”

Si à ton cinquième album t’as pas de Rolex, t’as loupé ta vie. S’ils ont déjà souvent mouillé le maillot dans des tournées où le grandiose côtoie l’improbable, l’enthousiasme n’est pas redescendu, loin de là! Souvent sur la route, BRNS a déjà taquiné le Texas ou la Russie (où ils ont pris du bon temps, voir leurs videos sur le darknet). Une scène où la donne va aussi changer puisque “maintenant on a pris une fille”. Des petits canards au-dessus du bain mousse? Lucie Marsaud jouait dans Arch Woodman. Ils se sont rencontrés sur la route, ont aimé sa prestance, sa personnalité, sont devenus très potes. L’ingénue témoigne : “ils avaient l’air propres sur eux, gentiment déconneurs, du genre à poster des blagues potaches sur les réseaux, je ne me suis pas méfiée…”

“Bon, allez, ça suffit! Fais-toi confiance, écoute le truc, imagine des choses, viens nous voir en concert, on a hâte de lire ta bafouille. Courage mon grand, ça va bien se passer, on est avec toi!”

Sugar High

Release date: Octobre 6th, 2017 / Label: Louis Records

When asked to describe the feelings and circumstances surrounding the making of their wily sophomore album, the three members of Brussels-based BRNS (pronounced “brains”), cite a general desire for change—as well as the relative exhaustion from years of non-stop touring—as motivating factors. “We had been on the road for over 3 years after our last record,” says bassist Antoine Meersseman, “When we started writing again we all wanted to renew ourselves, a revival. We wanted to surprise ourselves in the process.”

The ten tracks on Sugar High, BRNS second proper full-length record, reflect not only the band’s unpredictability as songwriters (bringing to mind the likes of SUUNS, Yeasayer, and Cloud Nothings), but their prowess as multi-instrumentalists, no doubt the result of playing hundreds of shows over the past five years. Since releasing their debut EP, Wounded, in 2012—a released bolstered the breakout success of early single, “Mexico”—the band rarely took breaks, gigging endlessly across Europe and logging two tours in Russia, in addition to making jaunts to SXSW and Iceland Airwaves. After releasing Patine in 2014, the band—then operating as a four piece—spent the better part of the next three years on the road, building on the momentum of their live show. By the time 2016 rolled around, it became clear that everyone needed a break.

“Our previous records were made in between shows or on small breaks between tours,” says guitarist Diego Leyder, “It seemed important this time that we really take our time and change the way we did things. Because of that, Sugar High really sprang from the collaboration. The basic ideas for the songs came from everyone. After we’d have 30 or 40 seconds of music to work with, we’d share the song and look at it as a team. Together we would build the songs out of these little pieces. It was probably the most fun we’ve ever had making music together.”

Recorded over the course of several weeks at various studios around Brussels, (“The longest we’ve ever spent time recording,” says Leyder, “All of our previous records were done in under 10 days.”) with the assistance of friend and engineer Tommy Desmedt, the ten tracks on Sugar High are some of the most sonically adventurous the band has ever created. Lead single “Pious Platitudes” is a synthy slow build, pushed along by a chugging bassline, ripping drum fills, and synth sounds that might have floated away from a Grandaddy or Beck record from the 90’s. In addition to boasting a gooey, Eraserhead-esque monster birth music video, the song contains some of the records most evocative lyrics: Something’s coming, something’s near, oh, don’t you hear? Such questions pop up all over the album, which is filled with both a palpable yearning (“We fell in love but our hearts were ill, We thought they’d crack…”) and a series of missed connections (“We’re all dead wherever we go/Damn right, and now we know/God damn, it’s all your fault/Next time you go alone”). Despite the nihilism creeping into the edges of the lyrics—“Take your time / Chew it over /Give way to Evil”—the record is buoyed by the vibrancy of the music, swerving between shimmery pop tracks (“The Rumor” “The Missing” “Forest”), expansive slow burners (“Ishtar” “Damn Right”), and songs that flirt with a kind of electrified psychedelia (“Sarah” ”So Close”). Zig-zagging between different moods and textures, the listening experience of Sugar High offers a kind of subdued euphoria—catchy in all the right ways, but sonically ambitious enough to invite repeat headphone listening.

“On Sugar High we wanted production to not be as swollen or as thick sounding,” says bassist Antoine Meersseman. “This lets the melodies shine through, and for simpler and smaller riffs to have a bigger place, which kind of got lost in the mix on the previous records. We really wanted this record to breathe. We didn’t want the record to sound nostalgic. We wanted openness. In the past we would pick songs that were almost ceremonial, liturgical. Instead, this time around a song like ‘Ishtar’ sounds mysterious and maybe a little disturbing without sounding sad. Other songs don’t sound happy or sad, which was kind of the goal. The feeling is somewhere in between.”

Per vocalist and drummer Tim “Clijsters” Philippe, the range of sounds and moods on Sugar High is the direct result of the band loosening the reigns on their own creative process. “We gave ourselves a lot more freedom with this record to bring whatever we individually came up with to the table,” he says. “We each brought bits and pieces. We constantly asked ourselves: How do we wrap up this song? How can we better arrange this part? What new thing can we bring to it? As a result the record goes in a lot of crazy directions. It’s more dynamic and has more character. We really just wanted to bring out more color. We wanted to evoke a variety of different feelings, but not necessarily just sadness or gloom.”

“In hindsight you see flaws and want to not make them again,” says Meersseman, “So everything we didn’t do on Patine, we ended up doing on this record. I think that Sugar High has a touch and feel that is closer to our earliest recordings. A lot of time has gone by since then. Everything comes full circle in the end.”

For a band whose hallmark has always been a kind of emphatic sonic adventurousness (and whose visuals have never shied away from being charmingly and/or alarmingly surreal), Sugar High meets what is already a high benchmark in terms of experimentation and outright catchiness. “I think when you write or create something, it’s always a reaction to what you did before,” says Leyder. “You go on the same path and you try to explore it more, or you do something different. That’s what we did.”

BRNS is:

Tim “Clijsters” Philippe (Drums, Lead vocals)
Antoine Meersseman (Bass, keys and backing vocals)
Diego Leyder (Guitars, keys and backing vocals)

Sugar High tracklisting:

The Rumor
Pious Plattitudes
Ishtar
The Missing
Damn Right
Encounter
Sarah
Forest
Sunday Afternoon
So Close